Nu er terug een regering is, ligt ook het voorstel tot volledig herwerken van de regels over explosieven weer op tafel.
In navolging van een voorstel uit vorige legislatuur, zal het springstoffenreglement volledig herzien worden. Dit omvat alle industriële activiteiten en handel met explosieven en gaat heel ruim van mijnbouw tot industrie, afvalverwerkers, vuurwerk, handelaars en ook herladers. Aanleiding was dat de FOD Economie vaststelde dat er jaarlijks honderden toelatingen gevraagd werden om springstoffen uit Luxemburg te importeren door sportschutters die ginder gingen aankopen. Men vond dit dus voldoende relevant om een regelgevend kader uit te werken.
De tekst die nu op tafel ligt is een beetje ingewikkeld, maar wat hadden we anders gedacht.
De huidige vrijstelling van vergunning voor munitie met 10kg verwerkt kruit blijft bestaan.
De vrijstelling om 2 kg los kruit of 5.000 slaghoedjes te hebben zonder vergunning wordt afgeschaft.
Vervolgens wordt herladen voor eigen gebruik beschouwd als een ingedeelde inrichting voor verwerking van springstoffen die meldingsplichtig is indien de hoeveelheid onverwerkt kruit lager is dan 5kg en het aantal slaghoedjes kleiner is dan 10.000. Boven deze drempels is de inrichting vergunningsplichtig. Idem als herladen wordt anders dan voor eigen gebruik, dan is er in elk geval een vergunningsplichtige inrichting (en ook een erkenning als fabrikant van munitie, CIP keuring, milieuvergunning, ondernemingsnummer, BTW nummer, verzekering productaansprakelijkheid, etc... nodig).
De tekst wordt nog eens besproken binnen enkele weken in het forum voor explosieven waar we bij betrokken zijn. Ons doel is om de huidige vrijstelling te behouden en de meldingsplicht enkel in te voeren voor grotere hoeveelheden. Er is door de FOD Economie geen enkel ongeval of incident met herladers aangetoond na de inwerkingtreding van het springstoffenreglement in 1958. Bovendien mogen particulieren wel vuurwerk bezitten met 2kg pyrotechnisch sas, dit is een stuk gevaarlijker dan 2kg rookzwak kruit. De nieuwe regeling heeft dus duidelijk niet tot doel om de veiligheid van de consument te waarborgen, maar eerder om een controle mechanisme in te voeren op een activiteit. De discussie is of de FOD Economie daarvoor bevoegd is. Dit is volgens mij niet het geval.
De eerste versie van de teksten is wel kritisch onthaald door de afdeling wetgeving Raad van State, dus het duurt nog wel even voor dit er komt. Ook de andere sectoren zijn tegen de nieuwe regeling.
Als er meer nieuws is, laat ik dit weten. Maar deze regeling zal wel relevant zijn en het moeilijker maken om kruit of slaghoedjes te kopen.
Nico Demeyere
Comments